News Update :

Translate

Friday, April 18, 2014

TESTING KEKIDALAN "ARE YOU REALY LEFTHANDERS"

Berikut adalah testing untuk kekidalan kita:KIDAL atau KANAN

1.    Bayangkan punggung kita gatal. Tangan manakah yang akan menggaruk duluan secara spontan (saya KIRI)
2.    Gabungkan jari-jari anda seperti kaum kristiani berdoa. Ibu jari yang manakah yang terletak paling dekat dengan badan kita/paling atas? (saya KIRI)
3.    Bertepuk tanganlah dalam keadaan yang tidak vertikal. Tangan manakah yang ada di atas? (saya KIRI)
4.    Berikan isyarat pada teman anda yang ada di depan anda dengan kedipan satu mata. Mata manakah yang akan berkedip secara spontan? (saya KIRI)
5.    Letakkan kedua tangan anda di belakang punggung bertumpukan. Tangan manakah yang akan menutup tangan lainnya (saya KIRI)
6.    Seseorang berbicara di depan anda. Dan anda tidak mendengar karena terlalu kecil volume suaranya. Telinga manakah yang akan anda ajukan untuk mencari kejelasan suara? (saya KIRI)
7.    Berhitunglah dengan jari anda, satu sampai tiga. Gunakan telunjuk tangan yang lain untuk menunjuki hitungan. Telunjuk mana yang anda gunakan untuk menghitungnya? (saya KANAN)
8.    Miringkan kepala anda ke salah satu bahu. Bahu manakah yang akan anda pakai untuk tumpuan kepala itu? (saya KIRI)
9.    Carilah object yang jauh dan kecil. Tunjukilah dengan tangan anda, kemudian tutuplah satu mata anda. Tukar mata yang tertutup dengan yang semua terbuka. Mata manakah yang terbuka ketika jari kita sedikit bergerak menentukan kembali target? (Ketika mata yang tidak dominan terbuka dan yang dominan tertutup, jari akan tampak bergerak ke sebelah object yang telah tertunjuk) (saya KIRI)
10. Lipatlah bahu kita ke depan. Bahu manakah yang akan bergerak kedepan? (saya KIRI)

Sumber : My Research

No comments:

Post a Comment

Pengikut